Dutch Mountain Trail: Bergwandelen in Zuid-Limburg

Soca trail Slovenie - voorfoto

Afgelopen week liep ik samen met mijn hike buddies de Dutch Mountain Trail. Ken jij de tocht al? Het is een 101 kilometer lange wandeltocht over de Seven Summits in Zuid-Limburg. De route start bij station Eygelshoven en slingert in een grote W-vorm richting station Maastricht. Onderweg loop je door on-Nederlandse landschappen over heuvels, door bossen en langs beekjes. Je waant je echt even in het buitenland en krijgt met de 1800 hoogtemeters toch wel een berggevoel!

Dutch Mountain Trail

De Dutch Mountain Trail is geheel in traditie van de Jubiläumswege in de Alpen in 2020 uitgezet ter gelegenheid van de 10e editie van het Dutch Mountain Film Festival. En met succes, want de trail is in korte tijd super populair geworden! Het lijkt wel of iedereen het er over heeft. Toen wij er liepen was het nog rustig, maar aan alle interesse via social media zal daar deze zomer wel verandering in komen. We liepen de route op GPX omdat ik gehoord had dat de route nog niet gemarkeerd was. Onderweg kwamen we hier en daar wit-blauwe stickers tegen. Wat blijkt, de route is wel gemarkeerd alleen nog niet goed. De markeringen hangen op de meest gekke plekken en op plekken waar je het verwacht, ontbreekt de markering. Je kunt de GPX route gratis downloaden via de website van het DMFF.

Dutch-Mountain-Trail route

De bedoeling was om tijdens de Dutch Mountain Trail te kamperen, alleen zijn veel campings pas vanaf 1 april geopend. Het plannen van de route in het voorjaar was dan ook een hele puzzel. Uiteindelijk hebben we de trail in vijf etappes opgedeeld met afstanden die ons met volle bepakking en twee honden goed te doen leek. De praktijk was weerbarstiger, want het was best pittig! De afstanden per dag waren gemiddeld 23 kilometer, doordat we voor onze overnachtingsplekken steeds een paar kilometer van de route moesten afwijken. Zo sliepen we de eerste nacht in een B&B en de laatste nacht waren we uitgenodigd bij een trail angel.

Wil jij wandelen over de Dutch Mountain Trail?

Dag 1 Dutch Mountain Trail: van station Eygelshoven naar Mamelis – 25 km

De route start bij station Eygelshoven. Kom je niet met het OV? Dan is er naast het station een kleine gratis parkeerplaats. Achter het station duik je meteen het groen in. Het eerste deel van de Dutch Mountain Trail loop je door bossen en zie je meteen het heuvelachtige landschap. Ook lijkt het alsof je in de Ardennen bent met alle vakwerkhuisjes. Na een wateroversteek kwam de eerste klim naar onze eerste bergtop: de Wilhelminaberg. Wellicht zegt dat je niets, maar het is ook de berg waar Snowworld Landgraaf op ligt. Het was meteen een goede kuitenbijter, maar het was ook opletten want het was best glibberig. In onze klim kwamen we een happystone tegen die we meenamen om ergens anders op de route een mooi plekje te geven. Aan de andere kant van de berg liepen we naar beneden en stuiten tegen restaurant Pirandello aan. Wat een timing! Want ik had wel zin in iets lekkers.

Na de koffie en pecannotencake gingen we weer verder op pad. De route vervolgde zich langs en door Kerkrade wat het minder leuk maakte. We liepen veel over wegen, het was druk en weinig natuur. Pas toen we na 11 kilometer bij de Duitse grens kwamen werd het weer rustiger en groener. Je loopt dan weer langs weilanden, door bossen en langs windmolens. Bij Orsbach verlieten wij de trail om ongeveer 2 kilometer verderop naar onze overnachtingsplek in Mamelis te gaan. We sliepen in een oude molen geheel in vakwerkstijl bij B&B Bij Tante Toos. De eerste etappe zit erop, nu voetjes omhoog en genieten van een lekker drankje.

Dag 2: Mamelis – Eys 23 km

Na een heerlijk en uitgebreid ontbijt gingen we weer op pad. Op weg naar onze tweede summit: de Schneeberg. Ook hier klim je weer even stijl omhoog om vervolgens wel een heel bijzonder topkruis tegen te komen, twee bergschoenen aan de boom! Na een korte plaspauze daalden we we af richting Vaals. Nadat je een stukje door het Vaalserquartier loopt, duik je de bossen weer in naar richting de Vaalserberg. Hier sta je op het drielanden- en hoogste punt van Nederland waar we even de toerist uithingen :-).

Na de Vaalserberg loop je verder door de bossen en langs bosranden. Hierbij hebben we elke keer uitzicht op de etappe van de dag ervoor en het bergdorpje Vijlen. Onder de beukenbomen van het Vijlenerbosch op ongeveer 16 kilometer komen we erachter dat het nog 12 kilometer naar de camping is. Ik merkte dat ik het daar wel even zwaar mee had! Dat is nog wel heel ver, hoe hebben we zo’n monster etappe kunnen plannen? Omdat het nog wel érg was, besloten we om in Wahlwiller de bus te nemen naar onze boerderij camping Trintelen. Het busnetwerk in Zuid-Limburg is erg goed en kan dus tijdens de Dutch Mountain Trail een verademing zijn. De bussen rijden door bijna alle dorpjes en je hoeft eigenlijk nooit langer dan 30 minuten te wachten.

Doordat we de bus namen naar de camping scheelde het 6 kilometer lopen. Dit vonden mijn voetjes wel ook wel fijn, want met dit soort lange etappes en volle bepakking zijn ze aan het eind van de dag wel gevoelig. De camping waar we sliepen was eigenlijk nog niet open, maar na een belletje waren we toch welkom! Hierdoor hadden we de hele camping voor onszelf, inclusief keuken en zithoekje.

Dag 3: Van Eys naar Hoogcruts – 23 km

Zonder ontbijt pakten we alles snel in om de bus weer richting Gulpen te nemen. Hier haalden we broodjes en croissants bij de bakker en deden wat boodschappen bij de supermarkt. Vandaag staan er maar liefst drie bergtoppen op de planning en vanuit Eys pakten we de route weer op richting onze derde bergtop: de Eyserberg. De route omhoog was erg mooi waarbij we wijds uitzicht hadden richting het zuiden. Op de top kwamen we zelfs nog wildsporen tegen van een wasbeer en das. Lang werd gedacht dat dit het hoogste punt van Nederland is, omdat je vanuit hier over de Vaalserberg richting de Eifel kunt kijken. Onderaan de Eyserberg was het wild ook actief en kwamen we langs een beverburcht. Na een paar vlakke meters in Gulpen mochten we weer omhoog richting de Gulperberg, summit nummer vier. Het was hier op de top een beetje winderig, maar een picknick met uitzicht konden we toch niet weerstaan.

In de afdaling van de Gulperberg leek het alsof we in Toscane liepen met haar geel gekleurde glooiende landschap. Deze etappe van de Dutch Mountain Trail was erg mooi en afwisselend. We liepen door bossen, doorkruiste weilanden, liepen door holle wegen en langs meanderende beekjes. De laatste top van vandaag was de Hakkenberg. Bovenop de berg sta je wederom op een drielandenpunt. Hier komen namelijk de grenzen van Nederland, Wallonië en Vlaanderen samen.

Ook de camping van vanavond lag ongeveer 2 kilometer van de route af. Helaas twee zure kilometers, want er zat op één van mijn kleine teentjes weer een blaar! We sliepen op boerderij camping De Kloostermuur. Wederom een superleuke camping en een aanrader. Tijdens de Dutch Mountain trail kamperen is zo’n feest!

We hadden alles wat we nodig hadden, een mooi veldje voor de tentjes, een sanitair gebouw en een zitje waar we konden relaxen. Om niet teveel eten mee te hoeven sjouwen, hadden we bedacht eten te bestellen. Na een gezellig avond doken we net op tijd onze tentjes in voor de storm losbrak. Het heeft heel de nacht hard gewaaid en geregend, maar gelukkig werken oordoppen goed 😀

Dag 4 van de Dutch Mountain Trail: van Hoogcruts op naar Eijsden – 20 km

Na een havermout ontbijtje en even gedag zeggen tegen de dames in de stal (de koeien), gingen we weer op pad. Ook dit is weer een supermooie etappe door bossen, langs weilanden en wijngaarden. Een deel van de route loopt door de Belgische Voerstreek, het toneel van een verhitte strijd tussen twee bevolkingsgroepen. Het is vandaag bewolkt en we zien donkere wolken boven ons hoofd voorbij trekken. Precies op het moment dat we in Sint-Martens-Voeren koffie halen, valt er een hagelbui op ons dak! Beetje jammer. Snel lopen we verder richting onze zesde summit: de Kattenroth. Vanaf hier heb je wijds uitzicht over de omgeving en zie je in de verte een mooi spoorviaduct.

Ik weet ondertussen dat als ik met mijn hike buddies op pad ben, we aardig wat aanspraak hebben met de honden. Honden met een eigen rugzak zijn namelijk een ware attractie! Het valt ons op dat iedereen hier in Zuid-Limburg erg vriendelijk is. Na een uitgebreide lunch in Altenbroek vervolgen we onze weg. We genieten de rest van de trail van de mooie omgeving. In Eijsden worden we opgehaald door mensen waar we vanavond mogen blijven slapen. Dit bespaart ons 8 kilometer op de laatste etappe. Normaal steek je vanaf Eijsden met het pontje de Maas over. Alleen ook deze vaart pas vanaf 1 april. In de avond genieten we bij onze gastheer en dame van een heerlijk diner en de verhalen bij het vuur in de tuin. In de ochtend werden we zelfs getrakteerd op blueberry pancakes! Echte trail angels 😍.

Dag 5: op naar station Maastricht – 12,5 km

Helaas konden we niet naar het startpunt bij het pontje gebracht worden met de auto, omdat de grens met Belgie dicht was. Daarom hebben we een alternatieve route gelopen. We zijn begonnen bij de Sint Pietersberg en zijn van daaruit rechtsom de berg gelopen richting d’n Observant, onze zevende en laatste bergtop! Onderweg omhoog worden we nog een paar keer bijna voor onze sokken gefietst. Het is zondag, zonnig en het lijkt wel alsof iedereen op de MTB gestapt is.

Op naar het laatste deel van de Dutch Mountain Trail richting het NS-station van Maastricht. Helaas konden we met de honden niet door de ENCI mergelgroeve. Als troost hebben we onszelf getrakteerd op een lekkere Luikse wafel. Onze route liep hierdoor vanaf de mergelgroeve langs de Maas naar het station. Vanaf station Maastricht hebben we de trein terug naar station Eygelshoven genomen, waar onze auto’s stonden. Het is een ritje van ongeveer 45 minuten. In de trein denk ik: “Wat een tocht!”.

Wil jij hoogtemeters maken in Nederland?!

Ik heb genoten, kan terugkijken met een voldaan gevoel en een glimlach op mijn gezicht. Met ruim 110 kilometer in de benen en een aantal blaren verder zit het avontuur dat de Dutch Mountain Trail heet erop! Het is een mooie tocht met vergezichten, afwisselende natuur, vriendelijke en gastvrije mensen onderweg en on-Nederlandse doorkijkjes. Het is zeker een goede voorbereiding en training op een huttentocht! Ondanks dat het door de afstanden van de dagetappes soms best pittig was, is het goed te doen. Of de trail ook daadwerkelijk kan concurreren met de echte bergen zoals gezegd wordt, betwijfel ik. Maar een mooie trail is het zeker. Als je de tocht nog gaat lopen, veel plezier! Mocht je vragen hebben, stel ze gerust :-).

Praktische info Dutch Mountain Trail

• De route start en eindigt bij een NS station waardoor het goed te doen is met OV. Ook onderweg tussen de dorpjes is het gemakkelijk om gebruik te maken van het OV indien het nodig is.
    • De route is nog niet overal goed gemarkeerd. Blijf daarom goed opletten met navigeren, maar alsnog is lopen op GPX aan te raden.
    • Je komt onderweg een aantal draaihekjes tegen, ook wel stegelkes genoemd, dit kan met een grote rugzak soms een uitdaging zijn om doorheen te komen.
    • In Eijsden moet je de Maas over met een pontje, alleen vaart deze niet het hele jaar door. Waardoor er acht kilometer extra bijkomen op de laatste etappe. Globaal vaart het pontje van 1 april t/m 31 oktober.
    • Overal op de route zijn honden welkom, alleen niet op het laatste stuk bij de St. Pietersberg bij de ENCI-groeve.
    • Met volle bepakking zijn de dagetappes pittig qua afstand. We liepen elke dag ruim 20 kilometer. Wil je de tocht ontspannen lopen, overdag uitgebreid pauzeren en lunchen of lekker genieten onderweg, dan is het aan te raden om de route op te splitsen in zes etappes.
    • Benieuwd naar meer wandelreizen? Neem dan eens een kijkje op wandel-vakanties.nl

Lijkt het jou ook supertof om meerdere dagen door de bergen te trekken met al je spullen op je rug? Wil jij ook zo’n geweldige bergtocht maken samen met andere meiden? Kijk dan eens welke huttentochten je samen kunt maken met Meiden in de Bergen!

Geschreven door Sietske

Hi, ik ben Sietske. En sinds 2020 ben ik mijn passie en droom gaan leven! Ik ben niet alleen naar de bergen verhuisd, maar ik mag deze prachtige omgeving ook mijn ‘bureau’ noemen. Ik ben namelijk Oostenrijks bergwandelgidse en met Meiden in de Bergen neem ik dames mee op avontuur in de bergen. Ik wil hen inspireren de bergen te ontdekken om meer in verbinding te komen met de natuur, anderen en vooral zichzelf. Naast een outdoorzie ben ik academicus, maar vooral ook lekker praktisch! Niet te veel lullen, maar lekker bewegen. Ga je met mij mee op pad in de bergen is er nooit een saai moment en zit er ergens wel een snack in ;-).

Deze blogs zijn misschien ook interessant…