Vakantie naar Roemenië: Trektocht door de Transsylvanische Alpen

Soca trail Slovenie - voorfoto

Zeg je vakantie in Roemenië of Transsylvanië, dan denk je waarschijnlijk aan Dracula en niet meteen aan ongerepte natuur met bergen, oerbossen en wilde dieren. Dat is precies waarom ik juist hier naartoe wilde om een trektocht door de bergen te maken. De zuidelijke Karpaten zij een verborgen parel die nog niet overspoeld is door massa’s toeristen, moderne faciliteiten en productiebossen.

Op vakantie in de Zuidelijke Karpaten van Roemenië

De Karpaten vormen een uitgestrekte bergketen en strekt zich uit over Tsjechië, Slowakije, Polen, Oekraïne en Roemenië. Het zuidelijke deel van de Karpaten worden ook wel de Transsylvanische Alpen genoemd. In dit deel van het gebergte zijn de hoogste bergen te vinden tot boven de 2500 meter. De natuur is hier onbekend voor velen, maar erg overweldigend. Uitgestrekte bossen met beren, lynxen en onherbergzame gebieden zijn er allemaal te vinden.

De ongerepte natuur en het feit dat de infrastructuur in de bergen niet te vergelijken is met vele Alpenlanden maakt een vakantie naar Roemenië erg interessant is. Houdt er dan ook rekening mee dat een lift omhoog er niet zomaar inzit. Ook het aantal berghutten zijn niet zo dicht bezaaid als in de Alpen, waarbij ook de faciliteiten net even wat meer back-to-basic zijn.

Vakantie Roemenie - start huttentocht
Vakantie Roemenie - wandelen door bossen

Start van een avontuurlijke reis

Als ik naar een onbekend gebied ga waar ik de taal niet spreek, kan ik mezelf wel inlezen, maar dan blijft communiceren lastig. Daarom ga ik deze tocht door de Karpaten met een lokale gids op pad die de mooiste plekjes kent. Maar mijn avontuur begon al eerder dan de vakantie in Roemenië. De reis ernaartoe was ook al een avontuur op zich! Ik wilde namelijk graag uitproberen of het goed te doen was om met de trein naar Boekarest te reizen om van daaruit verder naar de bergen te gaan.

Op vakantie naar Roemenië door een treinreis naar Boekarest

Ondanks de lange reis van twee dagen richting Boekarest, hoefde ik vanuit Breda maar twee keer over te stappen. Als eerst in Den Bosch en vervolgens in Wenen. Dat klonk als een droomreis! Daar stond ik dan op het centraal station van Breda, met mijn treinkaartjes en volgepakte rugzak. Bleek er die avond een nationale storing bij de KPN te zijn waardoor heel het treinverkeer platlag. Gelukkig had ik een lieve zus die me naar Den Bosch centraal wilde brengen met de auto om vanaf daar de nachttrein naar Wenen te nemen. En daar stond ik dan opnieuw, dit keer op het koude station van Den Bosch wachtend op de nachttrein die ondertussen ruim 3 uur vertraging had. Had ik misschien toch maar gewoon moeten vliegen…? Met een valse start was ik ruim 4 uur later dan gepland, toch echt onderweg naar Wenen om van daaruit met de nachttrein verder te reizen naar mijn eindbestemming, Boekarest.

Ga je in Europa met de auto op pad, dan hoef nagenoeg bij geen grens meer je paspoort te laten zien. Dat was op de grens met Roemenië wel even anders. Midden in de nacht werd ik bruut uit mijn slaap gehaald door de grenspolitie. Met een grote zaklamp in mijn gezicht werd er geschreeuwd of ik gevaccineerd was en waar mijn treinkaartje was. Gelukkig had ik al mijn papieren op orde en gingen ze snel verder. Met enige vertraging arriveerde ik in Boekarest waar de rest van de groep al was en kon de vakantie beginnen!

Vakantie Roemenie -Piatra Cruiuli

Huttentocht Bucegi Mountains

Na een rustige nacht in Boekarest ontmoette we in de ochtend op het station onze gids, Dan. Ik had lang naar deze tocht door de Karpaten uitgekeken en nu was het eindelijk zover! Vanaf Boekarest namen we de trein richting Brasov naar de Bucegi bergen waar het eerste deel van de bergtocht doorheen liep.

Samen met mijn twee zussen, vriend, een vriendinnetje en onze gids lopen we het bergdorpje uit de bossen in. Meteen verbaas ik me over de reusachtige en diversiteit aan bomen die er groeien. Met het zonnetje wat door het bladerdek van de bomen schijnt voelt het haast magisch hier te lopen! Als de eerste uren verstreken zijn veranderen de loofbomen in naaldbomen en wordt de bebossing steeds dunner. We lopen langzaam de bossen uit en krijgen uitzicht op de bergen om ons heen. Lieflijke grasweides maken ineens plaats voor ruige rotsenpunten en overal rotsblokken. We lopen ineens écht in de bergen en het pad blijft ook gestaag omhooggaan. Naarmate we hoger komen, verdwijnt de zon verder achter een dik wolkendek en zakt de temperatuur snel. Op het hoogste punt (2507 meter) kunnen we even opwarmen in de Omu hut. Om vervolgens de daling in te zetten richting onze hut voor de nacht, de Padina hut.

Vakantie Roemenie - Bucegi mountains
Vakantie Roemenie - uitzichten
Vakantie Roemenie - 4 seizoenen in de bergen

Zoekend naar paden door een kloof

De volgende dag maken we vanuit de hut een dagtocht door een kloof. Door de stormen in de winter was het pad naar het begin van de kloof alleen niet altijd goed zichtbaar. Nog voor de tocht goed en wel begonnen was belande één van ons bijna in de rivier bij het oversteken ervan. Maar wat een toffe tocht! We klommen langs rotswanden, kropen door rotsen heen en gebruikte trappetjes om over grote rotsblokken te klimmen.

De laatste dag van onze huttentocht in de Bucegi bergen werden we getrakteerd op de vier seizoenen op een dag. We vertrokken met een heerlijk zonnetje, naarmate we hoger kwamen werd het frisser en kwamen er stapelwolken. Boven op de pas stond het gras nog stijf van de vorst en hadden we onze korte broek en vestjes inmiddels verruilt voor een lange broek met jas, muts en handschoenen. In Roemenië lopen aardig wat zwerfhonden en op onze tocht richting het bergdorpje Moeciu hadden we een nieuwe reiscompagnon erbij. Hond Layka, ze had inmiddels ook een naam gekregen, volgde ons helemaal over de bergpas heen waarbij we er dalend in de bossen uit het oog verloren. Blijkbaar waren andere wandelaars in een keer een stuk interessanter.

Vakantie Roemenie - wandelen door een kloof
Vakantie Roemenie - wandelen door een kloof 2

Vervolg huttentocht door Piatra Craiuli National Park

Al dalend door de weilanden en het platteland van Roemenie kwamen we in het bergdorpje Moeciu aan. Van hieruit namen we de volgende dag een transfer richting Piatra Craiuli National Park. Het weer was omgeslagen en het zag er allemaal grijs en grauw uit. Onze tocht in het National Park begon via een kloof, waarna we al snel de hoogte in stegen. We zouden heel de tocht uitzicht moeten hebben op een indrukwekkend kalkrotsgebergte. Helaas was een groot deel gehuld in wolken. Toen we nabij de berghut waren, kwamen we langs een klein houten hutje met buiten een spiegel en stromend water. Al grappend zeiden we tegen elkaar “dat zal vast de douche zijn”. Al snel kwamen we erachter dat dat inderdaad de douche was met luchtig buitentoilet ernaast. De Curmatura hut zelf was ook erg basic, maar we hadden eten er was een warme kachel en we konden er slapen.

De volgende dag stond er eigenlijk een graatoverschrijding op de planning, maar helaas had het weer roet in het eten gegooid. Er lag een laagje sneeuw, de bergketen was alsnog gehuld in de wolken en er stond een harde wind. Niet echt de ideale condities om op een graat te lopen als je het mij vraagt. Daarom zijn we via een steile steenachtige kloof afgedaald naar onze laatste overnachtingsplek voordat we terug naar Boekarest zouden gaan.

Vakantie Roemenie - platteland
Vakantie Roemenie - klimmen en klauteren Piatra Cruiuli
Vakantie Roemenie - afdalen Piatra Cruiuli
Vakantie Roemenie - ruig roemenie

Een vakantie naar de Roemeense Karpaten is avontuur gegarandeerd!

We hebben een mooi en onontdekt stukje Roemenië mogen ontdekken! Het was alleen erg jammer om te zien dat de lokale bevolking wat minder zorgvuldig omgaat met de prachtige natuur en er allerlei afval in achterlaat. Toch zijn de Karpaten een plek dat gegarandeerd staat voor avontuur en een aanrader is om te ontdekken.

Lijkt het jou nu ook tof om een keer van berghut naar berghut door de bergen te trekken? Meiden in de Bergen laat je met haar huttentochten de bergen beleven samen met andere vrouwen! Bekijk de huttentochten die er dit jaar gepland staan.

Geschreven door Sietske

Hi, ik ben Sietske. En sinds 2020 ben ik mijn passie en droom gaan leven! Ik ben niet alleen naar de bergen verhuisd, maar ik mag deze prachtige omgeving ook mijn ‘bureau’ noemen. Ik ben namelijk Oostenrijks bergwandelgidse en met Meiden in de Bergen neem ik dames mee op avontuur in de bergen. Ik wil hen inspireren de bergen te ontdekken om meer in verbinding te komen met de natuur, anderen en vooral zichzelf. Naast een outdoorzie ben ik academicus, maar vooral ook lekker praktisch! Niet te veel lullen, maar lekker bewegen. Ga je met mij mee op pad in de bergen is er nooit een saai moment en zit er ergens wel een snack in ;-).

Deze blogs zijn misschien ook interessant…